Nye initiativer skal gøre tøjindustrien grønnere
Der produceres mere tøj end nogensinde før.
Tidligere udkom mellem to og fire tøjkollektioner om året.
I dag udkommer de store "fast fashion brands", som for eksempel Zara og H&M, med op til 24 kollektioner om året.
Det er blandt andet nye tøjkollektioner, der skal præsenteres, når Copenhagen Fashion Week begynder på mandag.
Men tekstilindustrien er langtfra grøn. Hverken i Danmark eller resten af verden, hvor både produktion og afskaffelse af tøj belaster klimaaftrykket.
Grøn omstilling i tøj- og modebranchen
- Tøjproduktion står for op mod otte procent af den globale udledning af drivhusgasser.
- Danskerne udleder i gennemsnit 13 ton CO2 årligt per indbygger.
- Forbrugerrådet Tænk undersøgte danskernes tøjforbrug i 2020. Undersøgelsen viste, at hver dansker i gennemsnit køber 10,2 kilo tøj om året.
- Rapporten anslog, at der i Danmark smides cirka 677 ton nyt tøj ud årligt. Det svarer til tre millioner T-shirts.
- Danskernes forbrug af tøj er steget med 20 procent siden 2000. Det er i dag 35 procent over gennemsnittet på verdensplan.
- FN forventer, at tøjindustriens CO2-udledning vil stige med 60 procent frem mod 2030.
- Europa eksporterede i 2019 1,7 millioner ton tekstilaffald til især fattige lande.
Kilder: DR, Concito, Forbrugerrådet Tænk, DR, Faktalink, Børsen.
Grøn omstilling
Derfor blev der torsdag afholdt høring i Miljø- og Fødevareudvalget i Folketinget om grøn omstilling i tekstilbranchen.
Socialdemokratiets miljøordfører, Anne Paulin, var initiativtager til torsdagens høring.
- Det, vi gerne ville med dagen, var at sætte det kæmpestore miljø- og klimaproblem på dagsordenen, som tekstilindustrien er, siger hun.
Inviteret var en lang række forskellige aktører, heriblandt Forbrugerrådet Tænk, tænketanken Concito og Salling Group.
Miljøminister Magnus Heunicke (S) åbnede ballet, før han kort efter forlod arrangementet til fordel for andre pligter.
Han pointerede, at det ikke er nok, hvis Danmark står alene i processen.
- Vi skal have EU med. Vi skal gøre det i EU-regi, siger Heunicke.
Det er allerede i gang. EU lancerede i 2022 en tekstilstrategi med ønsket om at skabe "en bæredygtig og modstandsdygtig tekstilbranche".
Strategien indeholder 16 politiske initiativer, der bliver implementeret over de næste par år.
Det fortæller Lars Fogh Mortensen, der er ekspert i tekstiler og cirkulær økonomi ved Det Europæiske Miljøagentur.
- For eksempel har vi et direktiv, der hedder eco-designdirektivet. Det bliver udvidet til at handle om tekstiler, så der kommer kvalitetskrav om, hvor længe det skal holde, og hvor mange gange man skal kunne bruge det.
- Forhåbentligt vil man så bevæge sig mod højkvalitetsprodukter. Det vil have en klimaeffekt i den rigtige retning, siger han.
Ikke tilfældigt
Anne Paulin siger, at det ikke er tilfældigt, at høringen fandt sted, så kort tid inden modeugen begynder.
- Det er for at sende et politisk signal om, at det her er noget, vi interesserer os for på Christiansborg, siger hun.
Når modeugen i København begynder mandag, bliver det nok ikke sidste gang, at forskellige tøjmærker vil indtage byen med de smarteste modeller og de nyeste tøjkollektioner.
- Det er svært at forestille sig på kort sigt, at modeuger ikke vil eksistere. Der vil stadig blive solgt en masse tøj, og mode vil stadig have en stor betydning, siger Lars Fogh Mortensen.
Det kan dog have lange udsigter, før der sker de helt store ændringer i modebranchen.
Men det burde gå stærkt med at reducere mængden af tøj i omløb samt sørge for, at vi bruger det tøj, vi har, i længere tid.
Det siger Charlotte Louise Jensen, der er adfærdsanalytiker ved den grønne tænketank Concito. Hun understreger, at markedskræfterne spiller en stor rolle i forbrugernes adfærd.
- Man glemmer lidt at understrege, at forbrug og efterspørgsel er noget, der skabes. For eksempel via reklamer og markedsføring.
- Så det kan være, at man i fremtiden skal markedsføre tøj og mode anderledes, så der kommer færre stykker tekstil i omløb.
/ritzau/